Zwanger? Vier tips voor de zomer

enceinte été

Naarmate je buikje dikker wordt, stijgen de temperaturen en wordt het steeds warmer ... Geniet van je zwangerschap en beleef een heerlijke zomervakantie dankzij deze vier tips.

Kijk uit voor de zon!

Zonnen tijdens je zwangerschap is echt geen goed idee. Door uv-stralen op je buik krijg je een bruine streep van je navel tot schaamstreek. Van de zon kan je ook een zwangerschapsmasker krijgen: de huid maakt dan meer pigment aan op voorhoofd, jukbeenderen en bovenlip. Vermijd zoveel mogelijk de zon als je blauwe striemen, spataders en zware benen wilt voorkomen. Kortom: gebruik een zonnecrème met SPF 50+, draag een brede hoed en zoek de schaduw op!

Reis veilig

Bij een probleemloze zwangerschap mag je zeer zeker vliegen. Na 32 weken weigeren sommige luchtvaartmaatschappijen zwangere vrouwen aan boord. Informeer je en overleg met je gynaecoloog voor je een vlucht boekt. Draag steunkousen, drink veel water en beweeg regelmatig om de bloedsomloop te stimuleren. Op die manier vermijd je zware benen en het risico op flebitis (aderonsteking) tijdens de vlucht. Heb je een lange autorit voor de boeg? Pauzeer dan om de twee uur en strek je benen.

Denk goed na over je vakantiebestemming

Overleg voor het vertrek met je arts of de gekozen bestemming wel geschikt is. Voor sommige regio’s zijn er immers inentingen of behandelingen nodig die de baby kunnen schaden, zoals het vaccin tegen gele koorts of sommige geneesmiddelen tegen malaria. Ze worden best niet toegediend tijdens de zwangerschap. Kies ook een vakantieoord met uitstekende medische voorzieningen want bij problemen wil je natuurlijk prima medische zorg. Schenk tot slot extra aandacht aan een goede voedingshygiëne als je turista (reizigersdiarree) wilt voorkomen.

Pas op voor zeer warm weer!

Tijdens de zwangerschap is je lichaamstemperatuur hoger en heb je dus sneller last van de hitte.

  • Drink regelmatig.
  • Vermijd zware, moeilijk verteerbare maaltijden en gebruik weinig zout, dat vocht vasthoudt.
  • Bij warm weer krijg je nog meer last van zware benen. Leg je voeten omhoog om het hinderlijke gevoel te verlichten. Besprenkel je benen met koel water of masseer ze met een gel die de bloedsomloop stimuleert.
  • Zoek de koelte op en rust zoveel mogelijk.

Ontdek ons coachingprogramma voor jonge ouders!

Bambino & Co

Reactie plaatsen

U moet Javascript ingeschakeld hebben om dit formulier te gebruiken.