Zwanger tijdens de feestdagen ?

grossesse pendant les fêtes

Vier je deze keer eindejaar met een rond buikje? Proficiat! Dit betekent uiteraard niet dat je er niet van kan genieten....Lees onze tips! 

1) Ga voor een leuke outfit

Het is nu of nooit om je buikje uit te spelen als troef. Onze oproep: gooi alles in de strijd! Zowel korte als lange jurken hebben het voordeel dat ze comfortabel zitten en dat je ze makkelijk kunt combineren met fantasiekousen of -leggings voor zwangere vrouwen, of met een mooi lang halssnoer dat je ronde buikje optimaal doet uitkomen. Denk ook aan een jumpsuit, want die is momenteel erg in. Mik op doorzichtige stoffen, kant of glanzende lurex, voor een extra feestelijke toets. Natuurlijk zijn ook decolletés een aanrader: als je zwanger bent, zijn je borsten en schouders net je grootste troeven!

Draag wel liefst geen te hoge hakken (maximaal 4 centimeter), want die kunnen je rug en enkels zwaar overbelasten. Een goed alternatief: neem ballerina’s mee in je tas … 

2) Maak jezelf nog mooier

Je zal het misschien gemerkt hebben : tijdens je zwangerschap heb je een mooie, bijzondere glans. Die kan je eigenlijk nog versterken met een geïriseerde highlighter, een licht product tegen oogkringen en frambooskleurige blush. Nog een tip om je silhouet te verfijnen: steek uw haar op of draag het in een paardenstaart. Een beejte optisch bedrog kan geen kwaad ;-) .

3) Geniet van de feestmaaltijd

Je kan echt gerust genieten tijdens de feestmaaltijden. Er zijn slechts enkele dingen waar je op zal moeten letten :

  • Wat met het voorgerecht? Vermijd zeevruchten, oesters, gerookte zalm en bereidingen op basis van rauwe vis of rauw vlees (sushi, pastei …). Wil je toch ganzenlever op het menu, koop hem dan gekookt en in een warenhuis, en vermijd de artisanale versie.
  • Wat met het hoofdgerecht?  Geniet gerust van de traditionele kalkoen, plus de vulling met kastanjes, zolang die maar goed gebakken is. Ook rood vlees mag, maar ook dat moet goed doorbakken zijn en dus vooral niet ‘saignant’. Wat vis betreft: beperk je liefst tot witte kweekvis, zoals tong, tarbot, forel en zeebaars. Vergeet ook niet om de groenten grondig te spoelen.
  • Wat kaas betreft: zachte kazen zijn af te raden. Beperk u tot kazen op basis van gepasteuriseerde melk, en zonder de korst.
  • Als dessert: vermijd bereidingen op basis van rauwe eieren, zoals tiramisu, chocolademousse … of de traditionele kerststronk met botercrème. U mag wel genieten van een stuk kerststronk met slagroom of een ijsstronk, zolang de koudeketen niet doorbroken wordt. 

4) Wat met drankjes ?

Vervang het aperitief door een verfijnde limonade (bijvoorbeeld van rozenblaadjes of vlierbessen) of een alcoholvrije cocktail. Drink aan tafel liefst plat water. Spuitwater is een alternatief, maar bevat wel zout en bevordert dus vochtretentie. Maar troost u: morgen zult u zich een stuk fitter voelen dan de andere gasten! 

5)

Doe de dag zelf een dutje om vermoeidheid tegen te gaan en langer wakker te blijven. Blijf ’s avonds niet te lang rechtstaan of zitten. Loop af en toe wat rond … of zet enkele danspasjes, om zware benen te vermijden. 

  • Uw decolleté is een van uw grootste troeven tijdens uw zwangerschap. Vertroetel deze dus extra met bustecrème!
  • Bent u gevoelig voor zware benen, draag dan steunkousen om de bloedsomloop te stimuleren.
  • Voor de gezondheid van uw baby gebruikt u bij voorkeur biologische make-up zonder parabenen en ftalaten. 

Reactie plaatsen

U moet Javascript ingeschakeld hebben om dit formulier te gebruiken.