“Je bent zo oud als je rug”: het belang van stretchoefeningen

exercices de stretching dos

Pour mener une vie saine et conserver notre souplesse, nous devrions pratiquer le stretching au quotidien. Découvrez nos exercices pour le dos. 

Stretchen, waarom?

Wie gezond wil leven, hecht wellicht belang aan zijn of haar voeding, probeert voldoende te slapen en voldoende te bewegen om fit te blijven. Stretchen wordt in dit rijtje jammer genoeg maar al te vaak vergeten. Toch is stretchen minstens even belangrijk als sporten – je zou het eigenlijk dagelijks moeten doen. Zelfs een hele korte stretchoefening tussendoor bezorgt je al een mentale pauze, een ontspannen gevoel, een sterkere rug én het verhoogt je flexibiliteit.

Je spieren sterk en flexibel houden

Breng jij je werkdag meestal zittend op een stoel door? Je bent lang niet de enige! Maar van al dat zitten, verkrampen en verkorten je spieren. Stretchoefeningen brengen dan soelaas: ze versterken je spieren, waardoor je minder kans hebt op bijvoorbeeld sportblessures. Stretchoefeningen speciaal voor je rug zorgen er specifiek voor dat je rugspieren, je bindweefsel en de ligamenten in je rug flexibel blijven, waardoor je minder vaak last hebt van rugpijn.

Verzorg je houding door te stretchen

Doordat je lichaam onderhevig is aan de zwaartekracht, wordt de S-vormige kromming van je rug meer en meer op elkaar gedrukt. Vooral in de pieken van die S-vorm – de schouders en de onderrug – kun je vervolgens klachten ontwikkelen, van pijn tot artrose. Door te stretchen, verlicht je de druk op je ligamenten en gewrichten.

Welke stretchoefeningen zijn geschikt?

Welke stretchoefeningen voor jou het beste zijn, hangt af van de houding die je doorheen de dag meestal aanneemt, je beroep, je leeftijd en de toestand van je gewrichten. Met deze oefeningen doe je je rug echter altijd een plezier:

  • Ga op je rug liggen, buig je knieën en zet je voeten stevig op de vloer. Breng je knieën een voor een naar je borst door ze met beide handen naar je toe te trekken.
  • Ga met je voeten op schouderbreedte uit elkaar staan. Zet je rechtervoet een halve stap naar achter. Buig je linkerknie en verplaats je gewicht naar je rechterheup. Hou je rechterbeen recht en leun naar voor, tot je het voelt stretchen in je rechterbeen.
  • Buig je hoofd zachtjes naar voor terwijl je zit of rechtstaat, tot je kin op je borst ligt. Je voelt de achterkant van je nek rekken.

Merk je dat deze oefeningen pijn doen? Zet niet zomaar door, maar ga eens praten met je dokter.

Reactie plaatsen

U moet Javascript ingeschakeld hebben om dit formulier te gebruiken.