Help, mijn kind kan niet meer!

Comment protéger les enfants du burn-out?

Hoge schooleisen, ouderlijke druk, een volle agenda … Kinderen en tieners gaan er steeds meer onderdoor. Hoe bescherm je ze tegen een burn-out?

Na de professionele en de parentale burn-out te hebben aangekaart, trekken sommige psychologen opnieuw aan de alarmbel. Nu zijn het kinderen en tieners die de tol van fysieke, psychologische en emotionele uitputting betalen.

Druk op brede schaal

Waar ligt de oorzaak? Ongetwijfeld in toenemende schooleisen met overdreven prestatiedruk, de wedloop om hoge cijfers, een sociale omgeving die draait om competitie, maatschappelijke en parentale dwang om te slagen … Stress heeft altijd al bestaan onder jongeren, maar tegenwoordig voelen ze te veel druk op hun frêle schouders. “We verwachten echt dat ze in alles uitblinken: op school, maar ook in hun sport of artistieke activiteiten. We leggen constant druk op hen en eisen dat ze het telkens beter doen”, verduidelijkt school- en oudercoach Nathalie Vancraeynest. Een bron van problemen. Aangezien ze al die verwachtingen willen inlossen, krijgen sommige, vaak perfectionistisch ingestelde kinderen de indruk dat het nooit genoeg is, wat ze ook doen. Van een gezond tikkeltje stress verglijden ze stilletjes in een toestand van zware uitputting, al is dat een lang en geleidelijk proces.

Let op de alarmsignalen!

“Sommige gezondheidswerkers aarzelen niet om de term burn-out te gebruiken, omdat de waargenomen symptomen bij kinderen heel sterk lijken op die bij volwassenen.” Uitputting, lichtgeraaktheid, overgevoeligheid (het kind is prikkelbaar en barst soms in huilen uit), verlies aan zelfvertrouwen, blijvende faalangst, gebrek aan motivatie, isolement, weinig interesse of zelfs afkeer voor school … “Een burn-out uit zich ook in lichamelijke symptomen zoals slaapstoornissen, een verzwakt afweersysteem, buik- en hoofdpijn, spierspanning, concentratiestoornissen …”

Hoe help je je kind er weer bovenop?

Wil je voorkomen dat je kind compleet bezwijkt onder de stress? Dan moet je al bij de eerste tekenen actie ondernemen! Ga dus meteen langs bij je huisarts of kinderarts. “Soms kan je het probleem al verhelpen door je kind enkele dagen thuis te houden en alle naschoolse activiteiten te schrappen.” Zo kan je zoon of dochter weer even op adem komen en alle zorgen aan de kant zetten … Maar heel vaak is een behandeling bij een psychotherapeut of kinderpsychiater echt nodig om ervoor te zorgen dat je kind niet hervalt na deze korte herstelperiode.

Twee tips om een burn-out te voorkomen

1. Vermijd een overvolle agenda

Op tennisles, viool leren, schilderen ... Dat is allemaal goed en wel, maar je kind heeft ook tijd nodig om uit te blazen, te spelen, dromen, tekenen ... Kortom, aarzel niet om enkele activiteiten te schrappen.

2. Laat je kind onbekommerd spelen

Stel ook spelletjes of bezigheden voor waarbij het kind niet moet 'presteren'. Ja hoor, theekransje spelen of met het zwaard van Darth Vader zwaaien, is ook leerzaam!

Reactie plaatsen

U moet Javascript ingeschakeld hebben om dit formulier te gebruiken.